3 sierpnia, 2021

Portal o zdrowiu i medycynie

Zdrowie odżywianie, aktywność fizyczna – Travel-med.pl

Dwa lata waporyzacji trwale uszkodziły jego płuca

Adam Hergenreder zaczął wapować około dwa lata temu (2017) w wieku 16 lat. Smaki mięty i mango były jego ulubionymi.

Teraz Adam z Gurnee, Illinois, Stany Zjednoczone, jest hospitalizowany i nie jest w stanie oddychać bez stałego przepływu tlenu przez rurki przymocowane do jego nozdrzy.

Lekarze powiedzieli 18-latkowi, że zdjęcia jego płuc z prześwietlenia klatki piersiowej wyglądają jak zdjęcia mężczyzny po 70. roku życia.

Jego płuca mogą już nigdy nie być takie same i vaping prawdopodobnie będzie winien.

Adam jest jednym z co najmniej 27 pacjentów z historią wapowania, którzy zostali hospitalizowani w ostatnich tygodniach w Illinois z powodu nieznanej choroby układu oddechowego.

W zeszłym miesiącu (sierpień 2019 r.) Jeden z tych pacjentów zmarł, a według ponad amerykańskich Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) zgłoszono ponad 200 innych przypadków w 24 innych stanach pod koniec ubiegłego tygodnia.

Agencja pomaga Departamentowi Zdrowia Publicznego stanu Illinois w prowadzeniu dochodzeń w sprawie, wraz z amerykańską Agencją ds. Żywności i Leków (FDA).

Urzędnicy zdrowia publicznego ostrzegają ludzi, aby przestali parować, próbując ustalić, co powoduje ciężką chorobę układu oddechowego, jakiego rodzaju produktów używali pacjenci i czy zawierały one nikotynę lub THC – główny związek psychoaktywny w marihuanie, który wytwarza wysoko.

Adam powiedział, że zaczął używać vap nikotyny i kupował je w sklepach, mimo że był nieletni.

Ale w ubiegłym roku (2018) zaczął także kupować na ulicy urządzenia z THC, zwane patyczkami zimowymi. Produkty te są często zmieniane przez tych, którzy sprzedają je nielegalnie.

Osoby z branży waporyzującej obwiniały domowe, nielegalne urządzenia za niedawną wysypkę hospitalizacji, chociaż eksperci zdrowia publicznego powiedzieli, że nie mogą tego potwierdzić.

Ostrzeżenia ignorowane
Jeszcze przed hospitalizacją lekarze i eksperci od uzależnień ostrzegali przed niebezpieczeństwem używania vape lub e-papierosów, popularnym wśród młodych ludzi.

Oprócz uzależniających właściwości nikotyny zawierają one również substancje chemiczne stosowane do aromatyzowania, które mogą powodować uszkodzenie płuc.

Ale gdy pojawiają się doniesienia o tym, że coraz więcej młodych ludzi pojawia się w izbach przyjęć, próbując oddychać, urzędnicy wzmacniają swoje publiczne ostrzeżenia i nakładają nowe ograniczenia na e-papierosy.

Michigan stało się pierwszym stanem USA, który wprowadził zakaz wszystkich aromatyzowanych e-papierosów na początku tego miesiąca (wrzesień 2019 r.).

Adam powiedział, że on i jego rówieśnicy słyszeli ostrzeżenia od nauczycieli i rodziców, ale nie wierzyli „jak niebezpieczne jest”.

Nadal wapował – do półtora strąków dziennie.

„Ludzie po prostu widzą tę małą (vape) kapsułkę i myślą, jak to może zrobić coś z moim ciałem?” Adam powiedział ze swojego łóżka szpitalnego w Advocate Condell Medical Center w Libertyville, Illinois, gdzie jego matka zabrała go po tym, jak spędził dni gwałtownie wymiotując.

„Cieszę się, że mogę być przykładem i pokazać ludziom, że (produkty vaping) wcale nie są dobre. Zepsują ci płuca.

„Coś było nie tak”.
Adam powiedział, że najpierw zaczął się czuć, jakby miał grypę i zaczął wymiotować.

Kiedy nie mógł przestać, obudził matkę następnego ranka, ale po wizycie w pogotowiu i lekach przeciw nudnościom wydawał się lepszy, powiedziała jego matka Polly Hergenreder.

Urzędnicy zdrowia publicznego powiedzieli, że niektóre osoby z nieznaną chorobą zgłaszają wymioty lub biegunkę, a także stopniowe trudności w oddychaniu, duszność lub ból w klatce piersiowej.

Kiedy Adam znów zaczął wymiotować, Polly zaprowadziła syna do innej, bliższej izby przyjęć (Condell), gdzie lekarz zlecił badanie jego żołądka.

Ten skan wykrył dno jego płuc, ujawniając „coś było nie tak”, powiedziała.

Adam został następnie hospitalizowany i nabrał tlenu, ponieważ miał trudności z oddychaniem. „Ten lekarz uratował życie mojemu dziecku” – powiedziała.

Dr Stephen Amesbury, jeden z jego pulmonologów, za pomocą tlenu, sterydów i antybiotyków poprawił się stan Adama.

Jeśli tak będzie dalej, będzie mógł wrócić do domu za kilka dni.

Dr Amesbury powiedział jednak, że odzyskanie płuc zajmie tygodnie lub miesiące, a bliznowacenie od zapalenia może spowodować trwałe uszkodzenie.

„Tylko czas i dalsze badania płucne pozwolą ustalić, czy powróci do normy”, dodał dr Amesbury, który powiedział, że leczy inne młode osoby z chorobą płuc związaną z wapowaniem.

Nie mogę przestać waporyzować

Dr Amesbury powiedział, że trudno jest dokładnie powiedzieć, który produkt wapniujący lub składnik uszkadza płuca Adama.

„Nie sądzę, aby ktokolwiek wiedział na pewno dokładny mechanizm urazu lub jaki składnik lub zanieczyszczenie w (waporyzującym) produkcie powoduje tę nieco epidemię młodych ludzi hospitalizowanych z powodu poważnych obrażeń płuc”, powiedział.

„Ale wyraźnie (vaping)… będzie prowadzić do coraz większej liczby konsekwencji zdrowotnych i do zupełnie nowej generacji użytkowników nikotyny”.

Polly powiedziała, że ​​ona i jej mąż ostrzegali wszystkich czterech swoich synów o wapowaniu, w tym mówili im o tajemniczej chorobie układu oddechowego i niedawnej śmierci.

Gdyby w domu znalazła e-papierosa, wyrzuciłaby go.

„Moje dzieci wiedziały, że jestem temu przeciwny, a mój mąż był temu przeciwny”, powiedziała. „Ale zamierzają robić swoje. To jest uzależniające.”

Powiedziała, że ​​jest zaskoczona, że ​​jej syn chce się zgnieść, biorąc pod uwagę jego wstręt do papierosów tytoniowych.

Adam powiedział, że nigdy nie palił papierosów ani nie używał innych narkotyków, ale nie mógł przestać waporyzować.

„Uderzałbym to coraz bardziej” – powiedział. „Zaraz kaszlełbym zaraz”.

Rodzina powiedziała, że ​​chcą podzielić się swoją historią w nadziei, że inni będą trzymać się z dala od e-papierosów, co zdaniem ekspertów jest atrakcyjne dla nastolatków, ponieważ smukłe, prostokątne urządzenia można łatwo ukryć i nie mają zapachu tradycyjnych papierosów tytoniowych.

Urządzenia podgrzewają kapsułę wypełnioną aromatyzowanym płynem, który może zawierać nikotynę lub THC, który tworzy aerozol do wdychania.