17 kwietnia, 2021

Portal o zdrowiu i medycynie

Zdrowie odżywianie, aktywność fizyczna – Travel-med.pl

odchudzanie

Zrzucanie zbędnych kilogramów a aktywność fizyczna

Wiele osób chcących przejść metamorfozę jeszcze przed wiosną, zadaje sobie pytanie „jak szybko schudnąć?” Tempo chudnięcia uzależnione jest od wielu czynników; początkowej masy ciała, ilości kalorii w diecie a także od aktywności fizycznej. Aby zdrowo zrzucić zbędne kilogramy i nie obawiać się o efekt jojo, należy odpowiednią dietę połączyć z aktywnością fizyczną. 

O czym należy pamiętać?

Podstawą chudnięcia jest ujemny bilans kaloryczny, czyli dostarczanie organizmowi mniejszej ilości kalorii niż wynosi dzienne zapotrzebowanie. Wtedy organizm zaczyna pobierać energię zapasów, czyli spala tłuszcze. Aby wyliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kalorii można skorzystać z internetowych kalkulatorów, znaleźć informacje na stronie https://dietly.pl/blog, lub samodzielnie posłużyć się wzorem:

  • dla kobiet – (10 x masa ciała [kg]) + (6,25 x wzrost [cm]) -(5 x [wiek]) – 161
  • dla mężczyzn – (10 x masa ciała [kg]) + (6, 25 x wzrost [cm]) -(5 x [wiek]) + 5

Osoby, które dietę łączą z aktywnością fizyczną muszą pamiętać, by nie redukować gwałtownie ilości dostarczanych kalorii. Organizm poddawany ćwiczeniom potrzebuje więcej pożywienia i wody niż organizm osoby, prowadzącej siedzący tryb życia.

Jaka aktywność fizyczna pozwala najszybciej spalać kalorie?

Biorąc pod uwagę jak ważna w odchudzaniu jest konsekwencja, najlepiej zdecydować się na taką aktywność fizyczną, która będzie sprawiać nam najwięcej przyjemności. Lecz jeśli nie wiemy na co się zdecydować, warto spróbować tych dyscyplin, które cieszą się największym powodzeniem u innych osób odchudzających się.

Bieganie

Godzinny jogging może pozwolić spalić nawet 700 kalorii! Regularnie uprawiany wzmacnia układ oddechowy, dodaje energii, pozwala pozbyć się napięcia z ciała. Pomaga pięknie rzeźbić figurę. Jest to idealne rozwiązanie dla osób mocno zdeterminowanych.

Jazda na rowerze

Tym których bieganie zbyt męczy, świetnie sprawdzi się jazda na rowerze. Już po ok 30 minutach jazdy organizm zaczyna spalać zapasy energii nagromadzone w tkance tłuszczowej. Przy wolnej jeździe rowerem, przez godzinę można spalić ok 300 kalorii, a przy szybkiej – aż 600 kalorii. Aby zapewnić sobie codzienną aktywność fizyczną, nie trzeba wyszukiwać „wolnej godziny” w ciągu dnia, którą można poświęcić ćwiczeniom, wystarczy jedynie zmienić środek transportu z auta na rower! 

Nordic walking I spacery

Najmniej męczącą, a również skuteczną w zrzucaniu zbędnych kilogramów aktywnością fizyczną jest Nordic walking. Ten „spacer z kijami” przez godzinę dynamicznego marszu pozwala spalić ponad 300 kalorii. Osoby nieposiadające odpowiednich kijków i nie chcące w nie inwestować obawiając się słomianego zapału – warto by spróbowały codziennie robić minimum 10 tysięcy kroków. Smartfony posiadają możliwość liczenia kroków, a więc bez problemu można to kontrolować. Warto spróbować przez kilka dni przejść się do pracy spacerem, zamiast dojeżdżać autem. I taniej i zdrowiej!

Konsekwencja to klucz!

Najważniejsze w zrzucaniu zbędnych kilogramów jest pamiętanie o konsekwencji. Ćwiczenia należy uprawiać regularnie, dlatego niezwykle ważne jest to, aby wybrać takie, które będą sprawiać przyjemność. Odchudzanie nie musi być katorgą, wystarczy jedynie pamiętać o ujemnym bilansie kalorycznym i sporcie, dla osiągnięcia najlepszych i najszybszych efektów. Więcej na temat odchudzania przeczytasz tutaj: https://dietly.pl/blog/kategoria/odchudzanie.