8 sierpnia, 2022

Portal o zdrowiu i medycynie

Zdrowie odżywianie, aktywność fizyczna – Travel-med.pl

suplementy na anemię

Jakie jest najlepsze żelazo na anemię?

Anemia może pojawić się w różnym okresie życia człowieka. Może być wynikiem choroby, problemów o podłożu genetycznym lub objawem nieprawidłowej diety. Trudno jednoznacznie określić, jakie rozwiązania i leczenie w przypadku anemii będzie najlepsze dla poszczególnej osoby, ale prawie zawsze związane jest z przyjmowaniem dobrej jakości preparatów żelaza.

Sprawdźmy zatem, jakie można kupić na rynku najlepsze żelazo na anemię o przedłużonym uwalnianiu by niedobór żelaza uzupełnić szybko i bez komplikacji.

Normy zapotrzebowania na żelazo

Żelazo jest bardzo ważnym składnikiem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Żelazo bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, wchodzi w skład hemoglobiny, której zadaniem jest transport tlenu do komórek. Ponadto żelazo sprzyja zwiększonej odporności organizmu.

Przyswajalność żelaza zależy od wielu czynników. Aby zwiększyć wchłanianie tego mikroelementu w jelicie, warto stosować kwas foliowy oraz witaminę C. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi:

  • dla mężczyzn 8 mg/d;
  • dla kobiet w wieku 19–50 lat 18 mg/d (a po 50. roku życia 8 mg/d.);
  • dla kobiet ciężarnych – 26 mg/d

Zapotrzebowanie na dzienną porcję żelaza zależy od wieku, płci, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej. Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo występuje u kobiet w ciąży lub mających obfite miesiączki. Istotne jest, żeby dbać o prawidłowy poziom żelaza we krwi. Jest to ważne, przede wszystkim, dla osób cierpiących na anemię, także wegan i wegetarian, matek karmiących piersią czy osób będących na restrykcyjnej diecie redukcyjnej.

Objawy niedoboru żelaza

Niedobór żelaza może powodować wiele objawów, które początkowo nie muszą rzucać się w oczy, ale będą się pogłębiały. Pierwszym z nich jest bladość skóry i męczliwość, zauważalny spadek koncentracji, bóle w okolicy serca. Dalej skutki uboczne anemii mogą wyglądać następująco:

  • nadmierne wypadanie włosów;
  • łamliwość paznokci;
  • wygładzenie powierzchni języka;
  • pękanie w kącikach ust;
  • uczucie zimna;
  • dotkliwe bóle mięśni i uczucie „kłucia” w mięśniach podczas wysiłku fizycznego;
  • słaba wydolność tlenowa.

Skąd wynika niedobór żelaza w organizmie?

Niedobór żelaza może wynikać z za niskiej podaży w diecie lub problemów z wchłanianiem. Może pojawić się w okresie dojrzewania, to wtedy następuje zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik.

Niedobory żelaza u młodego człowieka mogą wynikać z nieodpowiedniej diety, a sprzyja temu pokusa sięgania po fast-foody ubogie w składniki odżywcze. W stanach zwiększonego zapotrzebowania, jakim niewątpliwie jest dojrzewanie, ważne jest spożywanie dużej ilości warzyw i mięsa, które stanowią naturalne źródła żelaza.

Zaniżony poziom hemoglobiny u dorosłych to sygnał, że powinni oni zmienić nawyki żywieniowe i wprowadzić do codziennego funkcjonowania zmiany w diecie i poprawić jakość spożywanych posiłków i sięgnąć po suplementy diety zawierające odpowiednie związki żelaza. Po zmianie diety i prowadzeniu suplementów objawy anemii najczęściej ustępują.

Wchłanianie żelaza — z jakiego powodu może być zaniżone?

Wchłanianie żelaza uzależnione jest od odpowiedniego połączenia składników odżywczych w spożywanych posiłkach. Poza okresem zwiększonego zapotrzebowania, to właśnie nieodpowiednie łączenie ze sobą spożywanych produktów, może powodować niedobór żelaza.

Na przykład nie powinno się spożywać nabiału wraz z mięsem. Obecność wapnia utrudnia wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym. Podobnie brak zielonych, liściastych warzyw w codziennej diecie może skutkować niedoborem żelaza.

Czasem problem pojawia się w wyniku zaburzeń szlaków metabolicznych lub zaburzeń flory bakteryjnej w układzie pokarmowym. Jeśli zbadany poziom hemoglobiny sugeruje obniżone ilości żelaza, to warto wprowadzić do diety suplementy diety, które zawierają dobrze przyswajalny wariant umożliwiający, w szybki sposób, wzrost poziomu żelaza.

Protokół podnoszący poziom żelaza w leczeniu anemii

W przypadku żelaza ważne jest, przede wszystkim, jego ilość w diecie i wchłanianie. Dobre suplementy diety oferują preparaty żelaza w różnej formie:

  • glukonian żelaza;
  • chelat żelaza;
  • fumaran żelaza;
  • siarczan żelaza;
  • pirofosforan żelaza;
  • czy żelazo sukrosomalne.

Osoby będące na restrykcyjnej diecie odchudzającej i kobiety karmiące piersią powinny szczególnie dbać o prawidłowy poziom żelaza w organizmie, ta kwestia dotyczy również kobiet w ciąży. Jeśli z jakiegoś powodu posiłki nie dostarczają wystraczającej ilości żelaza, lub nie przynoszą one widocznych efektów należy rozważyć suplementację, najlepszy będzie taki produkt, który zawiera w składzie żelazo i kwas foliowy oraz witaminy: C i B. Witamina C, wspomaga wchłanianie żelaza a witamina B bierze udzial w produkcji czerwonych krwinek.

Jaką formę suplementu lubisz?

W stanach zwiększonego zapotrzebowania na żelazo warto sięgać po preparaty, które stanowią jego dodatkowe źródło. Suplementy te wspomagają produkcję hemoglobiny i krwinek czerwonych oraz, dodatkowo, zwierają składniki umożlwiające szybsze i efektywniejsze wchłanianie żelaza, takie jak witamina C czy kwas foliowy. Przy wystąpieniu anemii i niedoborów żelaza zależy nam na jak najszybszym unormowaniu wyników, a wybierając wspomagające suplementy myślimy o korzystnej dla nas formie preparatu.

Najczęściej w aptekach znajdziemy suplementy w formie tabletek, kapsułek lub proszku, który rozpuszczony w wodzie jest gotowy do przyjęcia lub przyjmujemy go bezpośrednio do ust bez konieczności popijania. Preparatów jest mnóstwo, dzięki czemu każdy może wybrać opcję dla siebie: są tabletki powlekane o przedłużonym uwalnianiu, czy forma w proszku lubiana przez sportowców, dla osób mających problem z połykaniem istnieją suplementy w płynie.

Na co zwrócić uwagę w preparatach żelaza?

Przede wszystkim, wybierając suplement diety, należy zwrócić uwagę na zawartość żelaza. Istotne są dodatkowe substancje w preparacie, których zadaniem jest ułatwienie wchłaniania przez organizm. Samo wchłanianie można zwiększyć przez przyjmowanie suplementu na czczo lub między posiłkami. Skuteczne jest także przyjmowanie jednocześnie witaminy C.

Naturalne wyzwalacze — żelazo w diecie

Pierwszą czynnością, przy ustaleniu przyczyny anemii, powinno być wykonanie specjalistycznych badań, m.in. poziomu hemoglobiny, ferrytyny i żelaza. Dopiero po otrzymaniu wyników i sprawdzeniu, na jakim poziomie jest żelazo, można sięgnąć po odpowiedni suplement diety.

Warto pamiętać, że suplement diety nie powinien zastępować zbilansowanej diety i racjonalnego żywienia, dlatego do posiłków należy włączyć produkty bogate w żelazo.

Żelazo dla wegetarian

Osoby borykające się z anemią (inaczej niedokrwistością) powinny jeść często czerwone mięso. W produktach zwierzęcych (czerwone mięso) znajduje się największa ilość łatwo przyswajalnego żelaza.

Co jednak zrobić gdy jesteśmy na diecie wegetariańskiej? Należy pamiętać, że przyswajalność żelaza pochodzenia roślinnego jest znacznie niższa niż w przypadku produktów zwierzęcych. Żelazo wchłania się z przewodu pokarmowego znacznie lepiej w towarzystwie witaminy C, osoby na diecie bezmięsnej powinny spożywać warzywa i owoce bogate w tę witaminę.

Obok mięsa, dobrym źródłem żelaza są także: natka pietruszki, suszone śliwki oraz zielone warzywa typu szpinak. Posiadają one w składzie także kwas foliowy i kwas askorbinowy (witamina C), więc wspierają wchłanianie żelaza. Jeśli jesteś wegetarianinem i lubisz buraki, będą one idealnym warzywem, które dostarczy twojemu organizmowi żelazo i wspomoże procesy tworzenia krwi w szpiku.

Odpowiednio skomponowana dieta, nawet wegetariańska, powinna zapewnić prawidłowe wytwarzanie, jakość i funkcjonowanie czerwonych krwinek w organizmie, dzięki czemu objawy anemii, takie jak chociażby bladość skóry czy brak siły będą ustępować.